Australië - week 3 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van annaenjeroen - WaarBenJij.nu Australië - week 3 - Reisverslag uit Brisbane, Australië van annaenjeroen - WaarBenJij.nu

Australië - week 3

Door: Anna

11 Oktober 2014 | Australië, Brisbane

Zoooo... er zitten al bijna 3 weken op. Inmiddels zijn we in Brisbane beland en het wordt hier al steeds warmer! We zijn vanaf Manly langs de kust doorgereden naar Brisbane met prachtige plekjes als tussenstops uiteraard!

Waar we de eerste week wel een beetje onze draai moesten vinden qua auto, camperen, wildplassen en het (te) laat vinden van slaapplekjes, hebben we nu helemaal onze draai gevonden! Nu 2 gaspitten dus we eten geen eten uit blik meer, maar zijn nu helemaal verslaafd aan de zoete aardappelen! Ook hebben we nu een systematische manier van de auto in- en uitpakken: jeroen heeft zijn strategische manier om de auto snel leeg en in te pakken en ik vouw het bed altijd op een bepaalde manier op zodat het makkelijk is uit te klappen. Dus alles gaat nu lekker snel. Wel missen we 15 cm, waardoor we niet helemaal recht uit kunnen liggen. Met als gevolg dat we als een kruis om en over elkaar liggen en samen strijden om het topje van de slaapzak om onze benen lang uit te leggen. Volgens Jeroen is er nu niets fijner dan elke ochtend je benen lang uit te strekken.

Inmiddels vinden we ook de mooiste wildcampeerplekjes. Zo hebben we een paar keer aan een prachtig groot blauw meer gecampeerd en boven aan de klif aan het strand. Het is zo'n fijn gevoel om in slaap te vallen met het geluid van klotsende golven en er mee wakker te worden. De ochtend op de rots werden we getipt door een voorbijganger dat er walvissen waren gespot 200 meter verderop. Wij snel er heen gegaan en jawél: we zagen een walvis vlak bij de kust die af en toe boven kwam en water spoot. Geweldig!! We hebben inmiddels zoveel dieren gezien, maar nog geen koala. Maar blijkbaar zien weinig mensen die. Zo vertelde een Australiër met wie we 's avonds aan een kampvuur zaten dat hij maar één keer in zijn leven een koala in het wild heeft gezien. Dus helaas, we gaan er maar niet van uit.

Het camperen bevalt ons goed! Alleen merken we wel dat hoe meer we Queensland in gaan, hoe meer muggen er zijn. Zo heb ik in één avond maar liefst 26 muggebulten opgelopen. En Jeroen maar 5, uiteraard. Ondanks dat hier óveral public toilets zijn, is het soms nog beter om in het wild te plassen. Sommige wc's zijn netjes, maar anderen zijn gewoon gaten in de grond. In die gevallen prefereren we het wildplassen, zoals het een echte campeerder betaamd!

Op dit moment verblijven we in een hostel in Brisbane, het is namelijk onmogelijk om hier ergens wild te camperen. En een warme douche en nette wc is ook wel een erg gewilde luxe op dit moment. Daarbij is het ook super gezellig. Soms hebben we het geluk dat er andere backpackers op een bepaalde plek wildcamperen, waardoor we de avond aan een kampvuur met een gitaar doorbrengen. Maar in hostels raak je veel gemakkelijker in gesprek met anderen. Zo hebben we in dit hostel gisteren de avond doorgebracht met drie Duitsers en één Israëlier. Super gezellig, leuke gesprekken en handige tips.

Het mooiste gebied wat we tot nu toe hebben gezien is zonder twijfel Forster! Rond Forster zitten c.a. 20 a 30 prachtige stranden. Uiteraard kozen we voor het strand waar je alleen met een 4WD kon komen. Maar wat zo goed leek te gaan ging snel mis; we kwamen vast te zitten in het zand. Binnen 5 minuten kwamen er heel toevallig (want het strand was zo goed als verlaten) 2 Australische families langs met de auto die gelijk uit de auto sprongen om ons te helpen. "Did you lower the tires?", waarop wij een beetje verward toekeken. Wij onwetende mensen, uiteraaaaard moet je de banden wat leeg laten lopen voor je het strand op gaat en vervolgens nog een paar dingen. Oke, nou dat weten we nu dan. Daarna ging het helemaal goed en Jeroen vermaakte zich als een klein kind, scheurend over de kustlijn.

Vanmorgen zijn we het centrum van Brisbane in geweest om wat dingen te regelen, maar uiteraard zijn banken en uitzendbureaus dicht, dus dat ging niet helemaal op. Nu gaan we zo maar onze Green Slip (soort derde partij verzekering) regelen en onze Rego verlengen. Wat helaas meer kosten zijn dan ons was verteld.

Met ons gaat het verder helemaal goed, vermaken ons prima en genieten van en met elkaar! We zijn gelukkig echt een team hier en kunnen alles goed samen aan en regelen. Het Engels gaat ons ook goed af en wordt steeds beter. Het is gek hoe dat werkt.. we betrappen allebei onszelf er wel eens op dat we soms dénken in het Engels! Zo hebben we ook ene Gijs ontmoet, die hier al 6 maanden zit en bijna tot geen Nederlanders spreekt. Dus toen wij hem tegenkwamen moest hij steeds zoeken naar Nederlandse woorden en had hij gewoon een accent in het nederlands ontwikkeld. Terwijl z'n Engels vloeiend was!

We weten nog niet precies wat onze verdere planning is. Of we nu een paar weken of paar maanden al willen werken, al een plekje willen zoeken of nog doorreizen. Ik denk wel dat ik mijn autistische hoofd met te sterke behoefte aan planning wel af leer hier. Jeroen kan er gelukkig beter mee om gaan.
Morgen gaan we naar een dienst in de Hillsongs church, benieuwd! Schijnt een ervaring te zijn, dus dat moeten we maar doen nu we de kans hebben.

Goed, er is nog véél meer te vertellen maar ik kan het niet allemaal onthouden. We hopen dat het goed met iedereen gaat en vinden het fijn als iedereen ons wel een beetje op de hoogte van JULLIE leven blijft houden! Soms voelt het alsof we veel missen, duss.. Keep us posted!

• 11 Oktober 2014 - 18:32

Maria:

Leuk om te lezen weer zeg! Wat een heerlijke vrijheid!! Jeroen die zich vermaakt als een kind;-)
    Ben benieuwd wat jullie van die Hillsong vinden (ong. 10 diensten op een zondag toch?) het is echt een heel bedrijf; en kleine kleuters met oorbeschermers op vanwege het geluidsvolume.
    Geniet ervan!
    liefs xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx zus

• 12 Oktober 2014 - 12:34

Sanne:

Lieve Anna & Jeroen,

Wat fijn en goed om te lezen (en te zien op de foto's op facebook) dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Wat een toffe dingen maken jullie mee zeg! En wat kan je leuk schrijven Anna! ik ben benieuwd naar jullie verdere plannen en belevenissen. Geniet ervan!

Dikke knuffel! XXX

• 12 Oktober 2014 - 13:34

Pa Van R:

Weer een prachtig verslag! Al die ontmoetingen onverwacht, dat heb je als je zo reist als jullie doen. Maar hoe kunnen jullie slapen, als je je niet languit kunt strekken!? Kun je dan niet prettiger buiten de auto slapen dan erin? Of heb je dan weer last van nieuwsgierige beesten die aan je zitten? Met 26 muggebulten (!) heb je veel aan "na de beet", heb ik hier altijd liggen, hebben ze daar vast ook wel. Karel, Maria en Aron waren hier van gisteren af, heel gezellig natuurlijk. Ze zijn bijtijds vanmorgen vertrokken, omdat ze hoorden dat Laurens voorging vanmorgen. We zullen het verslag nog wel horen. Tot....het volgende verslag! Liefs, jullie vader en schoonvader