Australië - week 1 - Reisverslag uit Manly, Australië van annaenjeroen - WaarBenJij.nu Australië - week 1 - Reisverslag uit Manly, Australië van annaenjeroen - WaarBenJij.nu

Australië - week 1

Door: Anna

30 September 2014 | Australië, Manly

Zo.. de eerste week zit er op. Al zoveel gezien en indrukken gehad dat het voelt alsof we hier al veel langer zijn. Maaaar laat ik bij het begin beginnen. Aangekomen op het vliegveld in Melbourne hebben we meteen een taxi gepakt naar een hotelkamer in Melbourne. MOE! Na wat gegeten te hebben op een terrasje zijn we naar bed gegaan. De jetlag was te merken: voor het eerst in 6 hele jaren heeft Jeroen MIJ moeten wakker maken en was IK degene die wilde doorslapen (na ruim 10 uur slaap)! Melbourne is op zich een indrukwekkende stad qua grootte en drukte maar we wilden er z.s.m weg, dus in de ochtend gingen we op zoek naar de Autobarn waar we een auto wilden kopen. Lang verhaal, maar we kwamen uiteindelijk op een huurcamper uit. Met ons eigen vervoer en een lichte jetlag gingen we op pad, weg bij Melbourne, naar de outback! Onze eerste avond/nacht begon goed; we hadden er niet op gerekend dat het zo vroeg donker zou worden (18:30 is het helemaal donker!) en we konden geen camping vinden, dus we belanden op een groot terrein met een paar huizen. Na een uurtje hoorden we iemand roepen 'Are you allright there mate?!'. Nou onze eerste kennismaking met de extreem aardige mentaliteit hier was met die man, want nadat we uitlegden dat we niet in het donker mogen rijden en we geen slaapplek konden vinden wees hij ons meteen hun sanitaire voorzieningen die we mochten gebruiken, 'no problem'.

De volgende paar dagen veel kilometers gereden en veel gezien. Het landschap is hier zo divers!! Eerst belanden we in de bergen en voor we het wisten waren we op de top van een berg, tussen de sneeuw! Dat hadden we niet meteen verwacht bij Australië dus dat was ook even omschakelen. Maar het was zo prachtig! De dagen erna reden we richting de kust. En daar zitten we nu. Zo zit je in één week tijd in de bergen tussen de sneeuw met een dik vest en erg koude nachten en vervolgens met 30 graden aan het strand. De taxichauffeurs zeiden al dat je hier met alle seizoenen rekening moest houden: nou dat klopt.

Ook hadden we al veel gehoord over de relaxte sfeer in Australië, maar daar is echt niks van overdreven. Iedereen is hier zo extreem aardig dat Jeroen en ik elkaar soms echt aankijken van 'wat is dit?!'. Wanneer een auto hard voor je moet remmen (ja het links rijden was even wennen de eerste twee dagen) krijg je i.p.v. een boze blik of schreeuw juist een glimlach en een duim. Met boodschappen doen zeiden 4 mensen sorry, terwijl ze niet eens in de weg liepen. En we horen OVERAL 'No worries'. Dat is echt het motto van de mensen hier! Dit bleek ook uit de verhalen van backpackers in het hostel waar we nu zitten. Een aantal hebben hier al een beetje gewerkt en vertelden ook dat iedereen zo relaxed werkt en wat niet af is komt morgen wel 'no worries'. Ook moesten we voor een tolweg betalen en belden we met een klantenservice. En diegene zit gewoon op z'n dooie gemakje te vertellen dat hij ook nederlandse mensen kent, blablablabla. En om de 5 zinnen hoor je 'no worries'. Echt ongelofelijk! We zijn nu wel heel benieuwd naar de tijd dat wij ook gaan werken, hoeveel we er dan van merken. En of we het fijn vinden of juist lastig.

Goed, zoals gezegd: we zitten nu een nachtje in een hostel. Er zijn geen campings te bekennen in de kust en we hadden na een week wel even behoefte om andere reizigers te ontmoeten. Apart wereldje die hostels. Gisterenavond gingen we naar het dakterras omdat we hoorden dat daar wat backpackers een biertje dronken, dus dat leek ons wel gezellig. Nou dikke wietlucht en de helft was stoned. Maar eerst een leuk gesprek gehad met een fransman, die hier nu ook een week was. Daarna nog met een Ier, die permanent woont in Australië voor de werkomstandigheden. Leuk om even wat andere ervaringen en tips te horen!

OJA, de dieren! Nou het valt ons enorm mee qua beesten en ongedierte. We denken dat het nog wel komt omdat hier nu nét de lente pas is begonnen. Maar er is zoveel roadkill! We komen regelmatig dode wombats en kangoeroes langs de wegen tegen. Maar inmiddels ook een aantal lévende kangoeroes tegen gekomen, een wombat die ineens op ons af kwam lopen op de snelweg en een kameel tussen de koeien!

Onze plannen voor de tweede week: een auto kopen hier rondom Sydney en langs de kust richting Brisbane! Goed, genoeg verteld. Daaaaaaaaaaaagg!!!

• 30 September 2014 - 13:47

Maria:

LEUK Om te lezen, sis!! Lijkt me héérlijk zo'n ontspannen sfeertje! jaaaa hoe verder je noorderlijke rijdt, hoe spannender de dieren worden hoor;-) En de temperatuur natuurlijk.
    Succes met auto zoeken. Hebben jullie geen lonely planet? Staan allemaal tips in, ook voor campings...
    groetjes uit hectisch en herfstig Amsterdam!!! Karel, Aron en Maria!

• 30 September 2014 - 14:09

Daniëlle:

Lieve Ann en Jeroen,

Super leuk om te lezen wat jullie allemaal doen!
    Vooral doorgaan met schrijven :)

Ben erg benieuwd naar de volgende verhalen.

Geniet ervan!!!

xxx

• 30 September 2014 - 16:36

Pa Van R.:

Daar zijn dan de eerste indrukken! En die zijn duidelijk heel positief. Heb het al drie keer gelezen. Inmiddels al een koop-auto? Ja, dat links rijden, je hebt dat hier ook niet even kunnen oefenen, dat gaat nu eenmaal niet. Maar daar ben je nu ook al aan gewend, lijkt me. Ik zou ook niet denken dat je daar ineens midden in een besneeuwd gebergte terecht kan komen. Maar je moet dus op alle temperaturen voorbereid zijn daar. En zoveel vriendelijke en behulpzame mensen, dat is ook wat waard! Nou, ik zie uit naar afl.2. Liefs, pa

• 30 September 2014 - 21:53

Cynthia:

Leuk verhaal! Smaakt naar meer, je vertelt leuk! Voelde even alsof ik zelf daar was. We wachten met smart op het volgende verhaal! Liefs max en Cynt

• 02 Oktober 2014 - 09:53

Rensje:

Hey Jeroen en Anna,

Leuk om jullie belevenissen te lezen, zo hebben we toch een beetje een idee hoe het leven aan de andere kant van de wereld is.

Succes met het zoeken naar een auto en we kijken uit naar het volgende verhaal!

liefs ons

• 02 Oktober 2014 - 17:47

Ma Gerry Peter:

Lieve kinders,

Wat leuk dit verslagje! Avontuur! Maar skypen proberen we gauw weer eens

Wij kamperen nu ook zoals jullie,het weer is goed.

Succes met de auto kopen. Liefs